
‘ROUSING THE BRITISH-SPEAKING WORLD’:
Australian newspaper proprietors and freedom of the press, 1940-1950

Denis Cryle
ARC funded project

 Central Queensland University, Rockhampton, Australia



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

2

Abstract
This paper provides an assessment of the role of Australian newspaper proprietors,
most notably, Sir Keith Murdoch, Lloyd Dumas and Eric Kennedy, in campaigning
for the freedom of the press in opposition to the proposed United Nations Covenants
and its Geneva Conference of 1948. Drawing upon extensive private and
Commonwealth Press Union correspondence, it outlines the main steps taken by
Australian proprietors and seeks to explain the range of factors, internal and
international, which led to their intense lobbying of the Press Union and other press
organizations, both British and American, in the context of the United Nations, the
Cold War and the Press Union’s own conferences of 1946 and 1950. The author has
conducted a nationally funded study on the Press Union in conjunction with British-
based Indian scholar Dr Chandrika Kaul.

This paper provides an assessment of the prominent role played by Australian

newspaper proprietors, most notably, Sir Keith Murdoch, Lloyd Dumas and Eric

Kennedy, in campaigning for freedom of the press in opposition to the war-time

Labor government, in the first instance, and subsequently against the proposed United

Nations’ Freedom of Information Covenant during 1948. It begins by briefly outlining

the domestic war-time situation, including divisions within the newspaper industry,

before examining the escalation and internationalisation of the Australian campaign in

the post war period. Drawing upon extensive private correspondence, it outlines the

active steps taken by Australian proprietors in the latter instance, and seeks to explain

the range of factors, internal as well as international, which drove them to lobby the

British Council of the Press Union, Dominion newspaper interests and those in the

United States.

This analysis will build upon previous work by the author and other media historians

(Kaul, 2006) in examining the complex role of the Press Union, including the

willingness of the Dominion press and its delegations to use the Press Union as a

vehicle for private and political interests, as well as larger Commonwealth concerns

(Cryle, 2002). While its lavish Imperial Press Conferences across the British-speaking

world appear increasingly predictable in their format and agendas, driven as they were

by social intercourse and an opportunity to fraternise with high society (Cryle, 2007),

they were also underpinned by important issues of politics, business and diplomacy.

As such, these quinquennial gatherings provided colonial proprietors and politicians

with valuable opportunities for networking within and beyond their respective

delegations.  Theodor Fink, in the 1920s and Keith Murdoch in the 1940s each played



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

3

a guiding role in the selection of local delegates and in setting particular agendas and

issues for conference discussion. It is clear, moreover, from the Murdoch-Dumas

correspondence, that such agendas were set well in advance of the Imperial Press

Conferences and a measure of support galvanised both internally and within the

British-based Council of Press Union. In this respect, its voluminous conference

proceedings, valuable as they are for comparative and historical purposes, have less to

say explicitly about the often intense lobbying which preceded them. For this reason,

a study of the post-war episode attempted here, relies primarily for source material

upon private correspondence between the major local protagonists, not all of whom

chose to attend the conference events.

Previous studies of the Press Union and its antipodean delegations have highlighted

the willingness of the Australians, in particular, to aggressively pursue their own

interests, often in conjunction with their Newspaper Proprietors’ Association, in order

to extract competitive concessions on cable charges and wireless facilities. In this

context, one of the key players of this study, Lloyd Dumas, an editor for the Herald

group and close confident of Keith Murdoch, had already played a significant part as

editor-manager of the Sun-Herald cable service in London (Dumas, 1969, p.38).

Subsequently as senior executive of the Adelaide Advertiser, he exhibited unswerving

loyalty to Murdoch, while his access to the Press Union in London would prove

invaluable in the sustained post-war campaign. As evidence of their close working

relationship, Dumas was appointed acting manager of the Herald and Weekly Times

group during Murdoch’s brief but unpopular period as Director General of

Information in 1940 (Younger, 2003, p.372). But domestic issues and local

frustrations with the war-time constraints placed upon the newspaper industry had

equally played a part in igniting the campaign for press freedom at home and abroad.

A feature of the Australian Imperial Press Conference delegations, less conspicuous in

their New Zealand or Canadian counterparts, was their competitiveness and

divisiveness, a trait which also threatened their cohesion and effectiveness (Potter,

2003, pp.142-144). In part this was due to the historical absence of a single Press

Association in Australia and to the exclusive tactics of the various Sydney-Melbourne

newspaper combinations who controlled the flow of cable news. (Cryle, 2006).

Despite the merger of two rival associations in the late 1930s (1937), divisions



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

4

resurfaced over the rationing and stockpiling of newsprint during World War 2.

Murdoch, writing to Press Union Chairman, John Astor, explained how the Australian

industry had again divided into rival associations when the Fairfax and Syme families

split with the Melbourne Herald and other Sydney papers over the issue. The two

Herald groups, Murdoch’s Melbourne-based HWT and Fairfax in Sydney, controlled

Australian Newsprint Mills, the Tasmanian-based venture which, after intensive

experimentation in the 1930s, was in a position to supply local newsprint to hard-

pressed newspapers as the war-time shipping and import crisis intensified (Souter,

1981, p.539). By early 1941, when newsprint imports and production came under the

provisions of the National Security Act, Australian Newsprint Mills had begun to

produce its own paper but was not yet in a position to fully meet domestic demand. In

following months, press pagination declined as much as 50 per cent from 1938-39

levels, while metropolitan titles fell as much as 60 per cent (Kirkpatrick, 2001, p.7).

Faced with the serious loss of revenue which resulted from their reduced size, the two

Herald groups split over which commercial strategies to meet the crisis. While the

appetite for war news guaranteed sales, a trend recognised by Murdoch and the

HWT’s decision to reduce advertising space, Fairfax, on the other hand, opted to

reduce its news content to retain its lucrative advertisements.  This became a

significant point of difference between the joint Australian Newspaper Mills owners,

one which persisted during and after the war (Griffen-Foley, 2000, p.170). Dumas,

then President of the Australian Newspaper Conference, recalled the “vigorous

opposition” of the Fairfax and Syme families to Murdoch’s views, adding that:

 Personally, I thought the two leading classified papers had made out a
good case, but my association with the Melbourne Herald forced me
into that camp, when a compromise could not be reached (Dumas,
1969, p.59).

Caught between Murdoch and other metropolitan proprietors on this occasion Dumas

regretted that “Australian newspapers are controlled by men with strong personalities

and vigorous methods of asserting themselves” (1969, p.58).

Even before the Curtin Labor government came to power in late 1941, in an

atmosphere of national crisis, press freedom and government regulation became

catchcries to unite the Australian newspaper factions both during and after the war.

Well before the celebrated Sydney clashes of 1944 with the censorship authorities,



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

5

Australian press proprietors employed the public relations firm of J. Walter

Thompson in 1941 to mount a sustained campaign on their behalf over the injustice of

newsprint rationing, and the gazetting of regulations to control media outlets (Dumas

MS, 2 July 1941). Despite outlays of more than one thousand pounds, the campaign

was not a great success and Murdoch’s Herald group baulked at prolonging it in

favour of the personal lobbying which had proved effective with Curtin’s predecessor,

Robert Menzies. With most ANPA members favouring a renewed publicity campaign

against regulation in early 1942 (Dumas MS, 2 January 1942), Murdoch remained at

odds with many of his fellow publishers over political strategy and preferred to lobby

Curtin and his Ministers in person. As Director-General of Information under

Menzies, he was a forceful lobbyist of senior politicians. His unpopularity in that role

over the unsuccessful introduction of measures requiring newspapers to correct errors,

made him an unlikely spearhead of the post-war United Nations campaign and serves

to explain Dumas’ ongoing role as go-between across the different industry factions

and organisations.

Nevertheless, the protracted sense of siege under the Labor wartime administration of

Curtin and Evatt, as a result of newsprint rationing, undoubtedly motivated a

resolution on press freedom proposed by the Australian press delegation at the 1946

Imperial Press Conference convened in London (Cryle, 2004, p.6). At the same time,

Murdoch and other Australian delegates in attendance were expected to report back to

the Australian industry on British attitudes towards a series of important new post-war

developments which would elevate the issue of press freedom to international

significance and reunite Australian newspaper proprietors in the process. One of these

developments, the landmark establishment of a Royal Commission into the press by

the British Labor government in 1947, was to be overshadowed by moves within the

United Nations to “incorporate the principle of Freedom of Information into its

Charter” (Cryle, 2004, p.9) at its 1948 conference. Rather than upholding Western

attitudes, such an exercise, in the eyes of the Australians, constituted a manifesto for

self-determination by General Assembly members, along newly emerging North-

South lines.

In the early war years, strong personalities and the prospect of ever-dwindling

newsprint supplies exacerbated divisions within the Australian industry. If Keith



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

6

Murdoch wielded influence within the Australian Newspaper Commission (ANC),

Eric Kennedy, managing director of the Sun newspaper chain, led the rival Australian

Newspaper Proprietors Association (ANPA) which by now included such groups as

Packer’s Consolidated Press and Denison’s Associated Papers (Griffen-Foley, 2000,

p.118). In their dealings with the two Herald managers, Murdoch and Henderson,

Packer and Denison were each inclined to aggressive individualism. Although

Murdoch and Dumas had supported Packer’s bid for the presidency of the ANC

before the war, he was neither trusted nor liked by his established print rivals (Souter,

1980, p.116). But it was Ezra Norton, of Truth and Sportsman notoriety, who tested

the patience of the war-time industry still further by applying for a licence to publish a

new paper, the Daily Mirror, at a time when newsprint austerity was forcing most

papers to drastically reduce their pagination. When Senator McLeay, the Minister for

Trade and Customs, initially acceded to Norton’s request, Sydney papers protested

vehemently and had the decision overturned (Souter, 1980, p. 187).

Divisions created by official prevarication over the Mirror request and by Norton’s

insistent lobbying of Labor ministers were compounded by the unwillingness of

Murdoch and the Melbourne press to support the Sydney protests. In April 1940,

Murdoch penned an angry note to Hugh Denison, owner of the Sun group, over

personal criticism for failing to support the Sydney cause. Murdoch was adamant that:

“All or nearly all of the Federal Government are against you, the leading Canberra

officials are against you, and the protest cannot succeed” and he went on to justify his

own position on the grounds that:

 in this matter, the Liberty of the Press is involved. If the power of the
Customs department is to be invoked to limit newspapers, then we are
at the beginning of the destruction of the freedom of the press
(Murdoch MS, 27 April 1940).

Their exchange confirmed ongoing differences not only between Sydney and

Melbourne interests but also between broadsheet and tabloid owners, in so far as

Murdoch had allegedly voiced criticism of Denison and his Sydney Sun for

“wasteful” use of newsprint.

Despite their control over Australian Newsprint Mills, neither of the Herald owners

was comfortable with the Labor government’s move in 1942 to regulate the use and



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

7

distribution of newsprint, an industry of their own creation, through the establishment

of a newsprint pool and quotas for individual publishers. The Sydney Morning Herald,

which had established its own measures for rationing and stockpiling its own

newsprint resources in anticipation of the war, found itself in the invidious position of

having to make further reductions, based on its previous output. The situation grew

more acute in April 1942 when overseas imports were suspended altogether and

smaller rivals began lobbying the Labor government for the introduction of a uniform

size for all newspapers, a direct threat to their existing market position. Despite

enjoying its own newsprint supplies, as joint owner and pioneer of the Tasmanian

Boyer paper mill, Keith Murdoch and the Melbourne Herald group felt equally

aggrieved with the new regulations which forced it to share precious supplies with

rivals who had refused to support the Australian Newsprint Mills venture in its

expensive start-up phase. Dumas, estimated in mid July 1940 that investment by the

Herald and Weekly Times in the domestic newsprint industry exceeded 400 000

pounds, excluding the ongoing costs still required to expand production and meet the

shortfall. But if Murdoch was convinced that he had done more than any proprietor to

establish the local newsprint industry in the wake of the depression, he was losing

control over the war-time newspool, which now came under the Prices Commission,

while its transactions were monitored by the Department of Trade and Customs

(Dumas MS, 13 August 1943).

When he was later lobbying the British and Dominion press over the United Nations

developments, Murdoch was forced to admit the existence of these two distinct

bodies, a situation which threatened to compromise the post-war campaign under

discussion. In this polarised situation, Dumas proved his diplomatic worth to

Murdoch by negotiating behind the scenes and using freedom of the press as a

rallying point. The turning point for the Australian industry, in Dumas’ own

estimation, was an historic conference of editors, one of the few held until that time,

at which a combined gathering of the two rival organizations “unanimously adopted a

resolution strongly opposing the Convention” (Dumas, 1969, p.143) being proposed

by the United Nations. As incoming President of the reconstituted ANC in early 1948,

Dumas was successful in forging a common front in the face of this perceived

external threat. This concerted response on the part of Australian proprietors involved

a division of responsibilities, whereby Eric Kennedy of the ANPA undertook to lobby



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

8

the Australian government, especially Evatt’s Department of Foreign Affairs, while

Dumas alerted the Press Union and the British to their concerns. Kennedy’s and the

ANPA’s co-operation was in part driven by dissatisfaction over the Australian

government’s decision to send a representative “other than an experienced

newspaperman” to Mexico as its delegate on UNESCO’s Co-ordinating Body for the

Press (Commonwealth Press Union, 1958, p.10). After protests at this official action,

ANPA was represented by an ‘observer’ but relations with the Chifley Labor

government remained guarded.

The rising star of Evatt within the United Nations served only to heighten the

Australian Newspaper Conference’s antagonism to the United Nations Freedom of

Information draft covenant, on the grounds that it would pave the way for the

reintroduction of draconian legislation modelled on war-time controls. Evatt had

played a less adversarial role in his war-time dealings with the press than belligerent

colleagues like Calwell. During the 1944 clash, for example, he had convened a

conference with newspaper proprietors after Calwell had precipitously ordered the

seizure of offending copies. In his autobiography, Calwell confirms their differences

in this regard, recalling that: “Dr Evatt always seemed to be keen to live on good

terms with the newspapers, but I never thought it possible” (Calwell, 1972, p.88)

affirming, for his own part, that:

Tightening Australia’s libel laws, because they give too much liberty
today to those who own and control newspapers, has always been one
of my unfulfilled ambitions (Calwell, 1972, p.88).

Advice from the Crown Solicitor led proprietors to the troublesome conclusion that

war-time censorship could be resurrected and press inaccuracies suppressed, where

they were deemed likely to ‘injure friendly relations with other states” (Dumas to

Astor, MS, 14 November 1948). Writing to Dumas, Ralph Simmonds, editor-in-chief

of the Melbourne Herald, summed up the industry’s misgivings when he observed

that:

 If Evatt Labor and Ward possessed the power at Canberra and were
backed by an international agreement calling upon them to give effect
to that resolution, can you imagine the limits that would bind them?
I’m afraid I could not sleep easy in my mind about it (Dumas MS, 29
May 1948).



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

9

Lingering concerns about the Labor government’s willingness to enforce the

correction of press errors persisted well after Keith Murdoch’s controversial war-time

involvement as Director-General of Information. During September 1943, Dumas sent

Murdoch the copy of a resolution by the Socialist League “requiring newspapers to

publish corrections”, with the further recommendation that papers “publish in full any

ministerial statement which was declared to be of public importance” (Dumas MS, 31

August 1943). Despite Curtin’s own background as a journalist, newspaper

proprietors grew anxious that left-wing critics might be in a position to implement

their demands. During 1942, the Press Censorship Advisory Committee created by

Curtin as the body to liaise between government and proprietors had deteriorated into

a stalemate (Kiernan, 1978, p.98). When Scullin resigned as its first chairman and

Bonney, as Chief Censor, dismissed Murdoch’s suggestion that the Committee should

be working to alleviate censorship rather enforce it (Walker, 1980, p.215-16), the

stage was already set for a showdown under the incoming Calwell. In contrast with

the unfavourable industry reception to his earlier Department of Information

appointment, Murdoch was now backed by the ANPA over his stand against the

government. Following similar protests by Fairfax and Eric Kennedy of Sun

Newspapers, the ANPA sent a letter to Prime Minister Curtin expressing its want of

confidence in both the Press Censorship Advisory Committee and his Ministers.

Early war-time suspicions of Curtin Labor over newsprint rationing and price controls

deteriorated dramatically once Arthur Calwell was appointed Minister for Information

in 1943. Calwell’s animosity towards Keith Murdoch and the Herald group was deep-

seated, based on the latter’s involvement as a ‘kingmaker’ in the Lyons years and his

criticisms of both Labor and Calwell in signed articles published in his own papers

(Calwell, 1972, p.90; Younger, 2003, pp.266-69). The failure of the Press Committee

and the pattern of escalating provocation which ensued in 1944 has been well

documented in the case of the Sydney Daily Telegraph and its defiant editor, Brian

Penton (Buckridge, 1994, pp. 259-264; Walker, 1980, pp.201-224). In ordering the

seizure of copies of the offending Daily Telegraph issues for challenging the

government regulations, and suspending five other Sydney papers, Calwell

overreacted, jeopardising in the process the government’s campaign for a ‘Yes’ vote

referendum on post war powers (Tennant, 1970, p.159). A successful challenge to the

press regulations in the High Court by the Sydney proprietors, including Packer and



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

10

Norton, laid the basis for more concerted post-war action and brought a measure of

unanimity to the otherwise turbulent Sydney scene.

R.B.Walker, in his chapter on the press and the post-war years, contests the accepted

view of the war-time Australia as characterised by consistently harsh censorship,

identifying many breaches of military security on the part of the press (1980, p. 224).

But the proprietors were unanimous in perpetuating a ‘socialistic’ view of the war

both within Australia and overseas, including the collective conviction that Evatt’s

assurances of individual liberty under the constitution would be overridden. In the

short term, the 1944 controversy involving the Daily Telegraph helped rehabilitate

Packer within the Murdoch camp. While the two rival groups, the ANC and the

ANPA, continued their war-time competition over newsprint rationing into the late

1940s, the industry was, as a whole, impatient with the continuation of rationing and

supportive of Packer’s threat to take legal action in the High Court to redress their

grievances (Griffen-Foley, 2000, pp.169-170). If opinion within the Australian

industry appeared unusually united over the seriousness of the United Nations threat,

the Australians made little initial headway in their efforts to arouse the British. In mid

November 1948, Dumas made contact with John Astor, the Times proprietor and

British Chairman of the Press Union Council, six months after the United Nations

freedom of information conference, conveying the misgivings of the Australian

section and requesting that “the united weight of the British, Canadian and United

States press” be used “at least to hold up this matter until further examination”

(Dumas to Astor, MS, 14 November 1948). Without awaiting a response from

London, Dumas undertook to cable individual British editors, and write to Canadian

representatives, while lobbying his New Zealand contacts in person on the issue

(Dumas, 1969, pp.62-63). But, since both these Dominions were inclined to follow

the British section, the key to persuading the organization as a whole lay in London.

This would require more intensive lobbying by Dumas and the Australians, since the

British Council, acting on the advice of its Geneva representative, Murray Watson,

editor of the Scotsman, had already agreed to the resolution in question on 6 January

1949 (Dumas, 1969, p.19). Astor politely informed Dumas that “the whole question

was most thoroughly considered”, adding that he (Dumas) would be “disappointed at

the outcome” (Dumas MS, 13 January 1949), whereupon Dumas decided that more

drastic measures were required. Australian press representatives had received



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

11

assurances from Evatt, in their absence from the United Nations Geneva gathering,

that no domestic legislation was being contemplated by the Labor government to

restrict press liberty in Australia, but they remained suspicious, based on indirect

feedback they had received to the effect that government representatives had

circulated unfounded criticisms of their newspaper press in their absence.

In early 1949, Dumas, seizing the initiative, flew to London to address the Press

Union himself, taking time to reread the United Nation’s draft resolution in the plane

in order to provide the Council with detailed objections. He was suspicious of Evatt

and his department and no less exasperated with Murray Watson’s position as the

Press Union’s British adviser, remarking to the Australian section’s Secretary, Trevor

Some, that “how he can be unconcerned about it I just do not know!” (Dumas MS, 18

January 1949). In correspondence to Murdoch, he described his London trip in terms

reminiscent of Billy Hughes’ war-time visit, as no less than a mission to rouse the

British Council and the British people from what he deemed to be inexplicable

apathy. (Dumas MS, 10 February 1949). At a full Council meeting held in London on

his arrival, Dumas put his case with sufficient vigour to sway Astor who appointed a

sub committee to examine his case. Astor’s Times colleague, Alan Pitt Robbins, had

little difficulty in recommending that “the Convention was full of dangers and should

be deferred” (Dumas, 1969, pp.145-46). Dumas wrote enthusiastically to Murdoch in

the aftermath of “our first clear victory today” on the United Nations Covenant,

explaining how he had traversed the document “clause by clause” and anticipated that

the decision would be communicated to all sections of the Press Union from London

by the end of that month (Dumas MS, 17 February 1949).

Elated by his success and encouraged by Murdoch, Dumas joined the Press Union

delegation in its visit to raise the issue with Hector McNeil, the British Minister

responsible for United Nations affairs. He described the ensuing discussion to

Murdoch as an “extraordinary interview” (Dumas MS, 8 March 1949), in which

McNeil and British delegates present at Geneva explained the genesis of the third

covenant draft as the outcome of their own diplomacy with a range of other parties,

including the Indians, French and Swedes. In the face of their protestations about its

inoffensiveness, Dumas changed tack alerting them to what the Australians deemed to

be dangers in the second draft covenant concerning the correction of newspaper



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

12

errors. The upshot was that, McNeil, as the British Minister who had sponsored one of

the covenants, now found himself in the potentially awkward situation. He felt unable

to pursue this initiative, for fear that the Russians, in particular, would capitalise on

any British volte-face and preferred to let Dumas, Kennedy and Murdoch take the

running on the issue in future negotiations. If the intention of the British Council,

when lobbied by Dumas, was to simply postpone a decision by the United Nations

until the various sections had considered it in the lead-up to the Canadian Press Union

conference in 1950, Dumas and the Australians, relying on a combination of British

complacency and stiffening American resistance, pursued their own independent

course of action and diplomacy, in order that, to cite Dumas, “the whole thing” would

“go overboard” (Dumas MS, 8 March 1949).

Only a few days after the delegation visit, Dumas flew on the same plane as McNeil

to New York for a meeting of the Assembly. Rather than confront Evatt who

continued to reassure him, (Dumas, 1969, p.146) he lobbied the Americans in person.

Their position had been summed in mid January of 1949 by a leading member of the

Society of Newspaper Editors as “sceptical”, in so far as the offending draft appeared

“so vague and so general that no nation would know what it was agreeing to” (Dumas

MS, 14 January 1949). But while such UN resolutions lacked binding power, their

elevation into conventions would have greater binding power on Americans and

Australians alike. It was a point which Dumas was keen to press home to his

advantage. After gaining the support of the American Society of Editors, he studied

the United Nations drafts closely with a representative of the State Department in

order to clarify their common concerns. Dumas, still in touch with the Canadian press

representatives, was heartened to learn that, in the wake of the Press Union debate,

they were now prepared to urge the postponement of the draft resolution’s adoption,

pending further investigation. Unable to remain for the duration of the New York

sittings, Dumas advised his Canadian contacts to lobby Hector McNeil and to “fight

hard on these issues” alongside Irwin Lanham, the President of the American Society

of Editors, whom Dumas described as a “tower of strength”, in order to force its

postponement (Dumas MS, 18 March 1949).

The upshot of opposition on the part of the United States and other European states

was the shelving of the draft covenant on freedom of information. One of the



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

13

arguments subsequently marshalled against it within the Press Union itself was a

concern that it might be interpreted to uphold the draconian wartime legislation

introduced and sustained in African and other smaller British territories (Cryle, 2004,

p.10). Dumas was obviously proud of the campaign outcome, claiming that he “had as

much to do with killing it as anyone”, including Murdoch (Dumas, 1969, p.147). He

had anticipated correctly that his own national organisation was more in tune with the

anti-communist and anti-Soviet sentiment of the Americans than with the British. On

a larger canvass, he also confirmed American fears about Evatt and the Labor

government’s attempts to reassert itself diplomatically after the war. Evatt, with

support from Chifley, objected to exclusive American access to Manus Island for the

purposes of establishing a base there. Dumas (1969, p.148) while overseas, tried

unsuccessfully to convince Chifley to intervene in the stalled negotiations over Manus

Island and to override Evatt on the grounds that the Americans lacked confidence in

his External Affairs Minister. But Evatt’s biographer, Allan Dalziel, defends his

subject against persistent insinuations on the issue, stating that:

The Manus Island business was frequently dragged out as an example
of Evatt’s alleged blundering and mulishness in the conduct of
international affairs. No matter how often he explained the reasons
why Australia would not hand over this island to American control,
the Press and its sycophants would be out in full cry as if Evatt had
betrayed Australia’s future defence preparations (1967, pp.40-41)

Throughout the episode, Dumas had acted as Keith Murdoch’s emissary and followed

his interventionist example in lobbying at the highest levels of government.

Subsequently, Keith Murdoch expressed to Dumas his intention of bringing an

American resolution on press freedom to the 1950 Canadian conference in support of

their joint position. (Dumas MS, 31 December 1948). By this time, Murdoch’s health

was declining and he baulked at the prospect of undertaking a protracted overseas trip,

but he was urged to take this on when his proposed replacement, Sir Errol Knox,

suddenly died. As bickering over the selection of delegates continued into 1949,

Murdoch was still having misgivings, but the Australian section of the Press Union,

no doubt buoyed by Dumas’ efforts, was as adamant as ever about its stance over the

freedom of the press. In February 1949, its annual meeting approved a resolution

condemning the Australian government’s exclusion of the press from the Geneva

deliberations and its subsequent failure to make its report available to the Australian



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

14

press (Empire Press Union, 10 February 1949). With suspicion of the Labor

government and Evatt running as high as ever in press circles, Murdoch still appeared

dissatisfied with his successors as potential heads of the Press Union section (neither

Dumas or Kennedy stood against him); he decided, under the circumstances, to lead

the Australians at the 1950 Canadian event, accompanied by his wife and young son

Rupert, then 19 years of age and en route to Oxford. Despite the ever-present prospect

of factionalism, Murdoch was well placed to sustain unity and the mutual convictions

of Dumas and Kennedy concerning the threat posed by the United Nations. In March

of 1949, while Dumas was visiting London and New York, he had written to Chifley,

then Labor Prime Minister, to communicate the concerns of the Press Union’s

Australian membership over the UN’s draft convention on Freedom of Information,

Alleging that there were “dangers not previously apparent” in the draft, Murdoch

urged that Australia’s delegation to the United Nations Assembly press for its

postponement (Dumas MS, 17 March 1949). In his detailed letter, Murdoch

considered that while the intention of the draft was “no doubt unexceptional”, any

subsequent introduction of local legislation providing “unspecified penalties” would

act as a check on foreign correspondents and “might be used to strike at the

fundamental liberties of the press” (17 March 1949). As Packer confided to him prior

to the event, the feeling within the Australian camp was that they “could put forward a

really good case demonstrating the very vital part they are playing in the maintenance

of a free press” (Murdoch MS, 13 Sept 1949).

It was to be a performance made possible by the hectic lobbying of the previous year.

For while Murdoch at Ottawa spoke forcefully to a series of Australian resolutions

urging the removal of wartime restrictions, including newsprint, the real diplomacy

had been undertaken behind the scenes well before the Canadian conference event in

mid 1950. Collectively, the Australians, speaking on the need for press freedom, aired

their wartime grievances forcefully. If the British appeared willing to compromise and

the Indian delegation supported the thrust of the United Nations Covenant, Frank

Packer launched an aggressive attack on the proposed UN code of ethics as a further

infringement of press liberties. (Cryle, 2004, p.8) In this, he was aided by the presence

of an American representative, Robert McLean, President of Associated Press (AP)

who went so far as to label the UN intervention as “part of an authoritarian

communist plot” (Cryle, 2004, p.10). Although British reserve softened some of their



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

15

objections, the Australians had the satisfaction of inserting their resolution to the

effect that:

All members of the Empire Press Union should urge their
governments to refuse to accept any United Nations convention which
compromises or weakens this principle in any way or condones the
freedom of press controls now operated by governments of
authoritarian countries (Cryle, 1969, pp.4-5).

Arguably, the Australians’ pre-conference diplomacy surpassed their conference

performance, as Murdoch himself admitted. Yet divisions were never far from the

surface. As conference head of the section, he noted in private that Packer was

inclined to overstate the Australians’ case and confessed to Dumas that “the

Australian lot has a bad tail”, when delegates like Sir John Butters, the managing

director of his own Herald and Weekly Times group, showed “too little interest” in

the proceedings (Dumas MS, 19 June 1950). But this study, grounded in their

correspondence rather than the conference proceedings, confirms that freedom of the

press was not only the longstanding credo of the Press Union as an organisation, it

had welded the competitive and outspoken Australian industry into a formidable

lobby as part of its post-war mission to “rouse the British-speaking world”.



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

16

References

Buckridge, P. (1994). The Scandalous Penton: a biography of Brian Penton. St Lucia:
University of Queensland Press.

Calwell, A. A. (1972). Be just and fear not. Hawthorn Vic.: Lloyd O’Neil.

Commonwealth Press Union (1958). Forty-fifth annual general meeting. Sydney:
Sydney Morning Herald office, 20 February.

Cryle, D. (2002). The Empire Press Union and antipodean communications;
Australian and New Zealand involvement, 1909-1950. Media History, 8 (1)
June, 49-62.

Cryle, D. (2004). A British legacy?: the Empire Press Union and freedom of the press
1940-1950. History of Intellectual Culture 4 (1) available at
http://www.ucalgary.ca/hic/

Cryle, D. (2006). Peripheral Politics?: antipodean interventions in imperial news and
communication (1870-1912). In C. Kaul, Media and the British Empire.
Hampshire and New York: Palgrave Macmillan.

Cryle, D. (2007). For the Lords and Ladies?: the Empire Press Union and the
participation of Australian and New Zealand journalists 1909-1939. Australian
Journalism Review, v.29, no 1, 87-96.

Dalziel, A. (1972). Evatt the enigma. Sydney: Landowne Press.

Dumas, L. (MS). Papers. National Library of Australia, MS 4849, Folder 72-83.

Dumas, L. (1969). The Story of a Full Life. Melbourne : Sun Books.

Empire Press Union. Australian section (1949). Annual Meeting of  10 February in
Keith Murdoch Papers, National Library of Australia MS 2883, F24.

Griffen-Foley, B. (2000). Sir Frank Packer: the young master. Sydney:
HarperCollins.

Kaul, C. (2006). Media and the British Empire. Hampshire and New York: Palgrave
Macmillan.

Kiernan, C. (1978). Calwell. A personal and political biography. Melbourne: Nelson.

Kirkpatrick, R. (2001). ‘War and lasting change: the battle for survival on the
provincial newspaper front’ ejournalist v 1 no 2, available at
http://www.ejournalism.au.com/ejournalist_v1n2.htm

Murdoch, K. Papers, National Library of Australia, MS 2883, Folder 24.



‘Rousing the British-speaking world’

Australian Media Traditions 2007

17

Potter, S. (2003). News and the British World: the emergence of an imperial press
system. Oxford: Clarendon.

Tennant, K. (1970). Evatt. Politics and Justice. Sydney: Angus and Robertson.

Thompson, J. Walter (1941). Recommendation for a newspaper publishers’ co-
operative campaign, 2 July in Dumas Papers, National Library of Australia, MS
4849/Folder 72.

Younger, R.M. (2003). Keith Murdoch. Founder of a Media Empire. Sydney:
HarperCollins.


